A weboldalunkon szövegeiben, az üzleti megbeszéléseken, és a saját gyártású anyagainkban is gyakran előjön az, hogy mi ún. “innovációs partnerként” tekintünk saját magunkra. Ezzel a poszttal megpróbáljuk elmagyarázni, hogy mit értünk ez alatt, hogyan kell elképzelni a velünk való együttműködést.
Szeretnénk betekintést nyújtani abba, hogy pontosan mit értünk “innovációs partner” alatt, hogyan működik ez, és szerintünk miért olyan fontos ma, hogy egy cégnek, vállalkozásnak legyenek innovációs partnerei.
A “partner” elég egyértelmű (hű társ, segítő), de mi a helyzet az ‘innováció” szóval, egyáltalán mit is jelent ez a homályos fogalom, amibe manapság sokan annyi mindent tuszkolnak bele és olyan sokszor használják, hogy talán már nem is tudják, mit értenek alatta…?
Tehát mi az innováció jelentése?
Az innováció eredetileg egy közgazdaságtani fogalom. A terület egyik legmeghatározóbb figurája, Joseph Alois Schumpeter tette az innováció fogalmát általánosan elterjedté, a harmincas években, amikor a technológiai fejlődés elkezdett igazán lendületet venni.
Az innováció nem egyszerűen technikai fejlődést jelent, inkább az a folyamat, ami az új ötletek generálásából indulva új szolgáltatások és termékek létrehozásához vezet.
Korunkban a ‘disruption’, a megszakítás, mint kifejezés, az innováció egy speciális formája lett - a “kreatív rombolás”, ami kifejezetten arra törekszik, hogy a célokat az újdonságok által lehetővé tett módszerekkel érje el. A startupok egész világa szinte ezen az elven alapszik: csináljunk valamit jobban, mint ahogy az “megszokott”, mint ahogyan eddig gondolkodtunk róla.
Így lesz a lovaskocsi után személyautó, és a taxizás után Uber.
Hogyan jelenik ez meg a szoftverfejlesztésben, és a legújabb technológiai területeken?
Lényegében arról van szó, hogy a cégek számára folyamatos kihívást jelent az, hogy információt szerezzenek a legújabb technológiai lehetőségekről, és vizsgálják, hogy ezekkel a lehetőségekkel hogyan tudnának élni. Alapvetően ez a működésük módszertanát, a gyártás menetét, a szolgáltatás jellegzetességeit takarja, de természetesen ennél jóval tágabb, mindenre kiterjedő hatása is lehet, beleértve a cégek piacait, a célcsoportok szükségleteit is.
Egy lovaskocsikat készítő műhely számára jelentős hatása van az automobil elterjedésének. A taxitársaságok számára az autó-megosztó alkalmazások nem csak egy új technológiát és új konkurenciát jelentenek, hanem a célcsoportjaik fogyasztási szokásainak gyökeres megváltozását is.
Az innováció tehát a változó körülményekhez való aktív alkalmazkodás folyamata. Ha valaki jól reagál, akkor egy ideig egy trend diktálója, éllovasa is lehet.
A Lexunit abban segít a partnereinek, hogy a saját ötleteiket képesek legyenek technikailag megvalósítani, illetve élni a felmerülő új lehetőségekkel.
Innováció a szoftverfejlesztésben
Az innováció ezzel együtt is egy akkora ernyőfogalom, amibe még mindig sok minden beleférhet. De ez nem baj!
Az innovációs partnerség azt jelenti, hogy az együttműködés módja nem teljesen definiált.
Ezt a legegyszerűbb úgy megérteni, ha megnézzük, mi nem innovációs partnerség.
Sok fejlesztőcég úgy működik, mint egy “szoftvergyár”. Részletes specifikációk alapján készítenek el szoftvereket és megoldásokat. Ez egyértelmű együttműködés, van eleje és vége, tiszta ügy. Mi azonban nem így dolgozunk, nem ebben tudjuk a legnagyobb értéket nyújtani.
Mi a kapcsolatfelvétel után a megrendelővel közösen definiáljuk a problémát. Miben tudunk segíteni? Mi okozza a legnagyobb nehézséget? Hol nyílik lehetőség automatizációra?
A probléma definíciókat ezután “megtámadjuk”. Milyen hatása lesz az üzleti oldalra a fejlesztéseknek? Mik a várható eredmények?
Innovációs partnerség a gyakorlatban
Hozzunk két konkrét példát! Az elmúlt évben sok alkalommal volt alkalmunk már ezt a folyamatot élesben tesztelni. A Lexunit ügyfélköre sokszínű, de van benne két fő kategória.
Az egyik irány az ipari hatékonyságnövelés: üzemek, gyártósorok működésének optimalizálása automatizálással, felhőbe telepített, az igényekhez dinamikusan alkalmazkodó számítási kapacitásokkal.
A másik irány az amerikai startupok “szoftveréhségének”, növekedési, skálázási igényeinek támogatása komplex technikai együttműködéssel.
Először az ipari területről hozunk egy példát.
Ügyfelünkkel többkörös egyeztetésen vizsgáljuk meg a teljes működést, és keressük, hogy hol lehetne javítani?
Az egyik beazonosított probléma az volt, hogy az elkészített alkatrészeket a speciális tárolódobozok kialakításának sajátosságai miatt néha nem a megfelelő számú darabot helyeznek el bennük az alkalmazottak.
Ez pedig már csak a megrendelőnél derül ki, a kicsomagolás során. Ez értelemszerűen rossz hatással van az ügyfél elégedettségére, a hiányzó darabokat pótolni kell, ami felesleges logisztikai terhet ró az üzem működésére.
Ezért végül egy olyan megoldás kiépítése mellett döntöttünk, amelyben egy kamera veszi a csomagolási területen történteket. A rendszer számolja az alkatrészeket, és valósidejű visszajelzést ad a dolgozóknak. Így ezt a specifikus hibát gyakorlatilag kiküszöböltük, gépi látással, zárt rendszerű, helyben telepített eszközök segítségével.
Fontos látni, hogy egy ilyen megoldást nem lehet “előre” látni, mint jó kezdőpontot az üzem fejlesztéséhez. Ehhez kell egy alapos előkészítés, mert az ügyfél magától nem tudhatja, hogy milyen megoldások, lehetőségek állnak a rendelkezésünkre.
A rendszer működését figyeljük és később tovább is fejleszthetjük. És innen tovább haladva folytatódhat a következő megoldási csomag megtervezése.
A startupok támogatásának esetében az együttműködés ennél is szorosabb.
A startupok általában egy szoftveres megoldáson alapulnak, ami “Az Ötletre” épül.
Az ötlet megfelelő kivitelezéséhez szükség van egy naprakész, versenyképes fejlesztőcsapatra. Ezt a csapatot vagy fel kell építeni, ami jelentős tapasztalat nélkül óriási feladat, vagy be kell vonni egy külső partnert.
Van olyan együttműködésünk, amiben a teljes technikai oldal ki van szervezve nekünk. Ez egy abszolút speciális viszony, hiszen folyamatosan használható visszajelzéseket kell adnunk már arról is, hogy a terméket hogyan lenne érdemes felépíteni, hogy milyen funkció lefejlesztése mennyi erőforrást és időt venne igénybe.
Ezzel a Lexunit a konkrét startupban “Az Ötlet” megvalósítását aktívan is alakítja.
Mi az innovatív jelentése a megrendelői oldalról?
Mit tehet egy vállalat azért, hogy tökéletes partnert találjon az innovációs céljainak beazonosításához és eléréséhez?
Az AI, és egyéb kiemelkedően fontos innovációs lehetőségek kihasználásához négy fő szempontot tartunk fontosnak.
Egyrészt fontos, hogy a szervezetben legyen egy konkrét felelőse annak az ügynek, hogy a szervezet a lehető legjobban részesüljön az innováció áldásaiból. Egy elkötelezett, motivált szereplőre van szükség. A feladata az, hogy átláthatóvá tegye a cég ilyen irányú törekvéseit. Nem feltétlenül a technológiailag legképzettebbnek vagy vezetőnek kell lennie. De fel kell hatalmazni az illetőt arra, hogy feltegye a fontos kérdéseket és elhárítsa az akadályokat a továbblépés elől.
A második, hogy bár az együttműködés jellege átfogó, mégis fontos a gyors, kezdeti siker. Ezért úgy érdemes priorizálni, hogy egy kisebb, jól körülhatárolható funkciót alkossunk meg elsőnek (az ipari példánk jól ábrázolja ezt). Ez jól teszteli az együttműködés rendszerét, jó hatással van minden csapattagra, a látható eredmény bátorságot ad a komolyabb, nagyobb lélegzetű innovációk feltérképezéséhez is.
A harmadik szempontnál röviden kitérünk arra, hogy jellemzően miért nem érdemes házon belül csapatot építeni erre a feladatkörre. Lényegében egy külső partnerrel összességében egyszerűbb hosszabb távon együttműködni. A titoktartás korlátlan időre érvényes, nem kell tartani a fluktuációtól, a személyi állomány menedzsmentje nem hárul a cégre. A feladatkör nagyon specifikus. Ugyanazért érdemes innovációs partnerhez fordulni, amiért egyéb IT szolgáltatásokat (a tárhelytől a felhőig) is igénybe vesznek a legnagyobb cégek is: mert hatékonyabb.
A negyedik szempont a céges kultúra kérdése. A korszerű technológiák adoptálása melletti elköteleződés beleíródik a cég DNS-ébe. Ez már messze nem egy “projekt”. Az “eszközök” megrendelése nem elég az igazi versenyképességhez - valójában már a szükséges “eszközök” meghatározásánál szükség van a megfelelő szakértők bevonására. És ez az, amiben a legtöbb értéket tudjuk teremteni ügyfeleink számára.Ha többet szeretne megtudni az innovációs partnerségben rejlő végtelen lehetőségről, keressen bennünket elérhetőségeinken!