Hogyan tud egy szervezet felkészülni az AI felhasználására?
Vannak cégek, amelyek nagyon sikeresek az AI és egyéb innovatív technológiák alkalmazásában, és vannak, amelyek nem annyira. Mi a különbség közöttük? Mi a nyerő stratégia? Aranyszabályok nincsenek, de ebben a cikkben összeszedtünk mindent, amit egy olyan cégvezetőnek tudunk javasolni, aki nyitott az innovációra, de szeretné elkerülni a csapdákat.
Napjainkban minden cég egy kicsit tech cég is, ezért minden cégvezetőn ott van a nyomás: nem szabad kimaradni az egyre színesebb technológiai paletta kihasználásából.
Ha csak az elmúlt néhány évet nézzük, az alábbi trendek érkeztek gyors egymásutánban:
- inbound marketing
- SEO
- Big Data
- felhő
- Internet of Things
- blockchain
- drónok, robotok
- és a mesterséges intelligencia (AI) különféle alkalmazásai, mint a természetes nyelvfeldolgozás (NLP), a folyamatautomatizálás (RPA), a gépi tanulás (ML), és ezek kombinációi
A kutya ott van elásva, hogy ezek már nem olyan lehetőségek, amiknek a kezelését “majd az IT-részleg megoldja”!
Sok esetben az üzlet velejéig ható, az egész működésre jelentős hatást gyakorló megoldások, eszközök alkalmazásáról van szó, ezért vezetői döntésekre, kapacitásokra, az egész szervezet együttműködésére is szükség lehet a sikeres implementáció érdekében.
Ehhez egyrészt egy holisztikus, nagyon átfogó nézőpont szükséges, ami külön kihívást jelent a napi működés és projektmenedzsment mellett.
Másrészt, ha minden mindennel összefügg, hogy lehet hitelesen mérni a megtérülést? Az AI-megoldások alkalmazása nem olyan, mint amikor egy motort lecserélünk egy erősebbre, egy csapágyat egy tartósabbra… inkább egy komplett technológia-váltásról van szó, mintha dízelüzemről elektromos hajtásra váltanánk, de még ez a hasonlat is sántít.
A téma iránt kevésbé fogékony cégvezetők körében gyakori félreértés, hogy az AI az egy “informatikai” feladatkör. Az átfogó digitalizáció miatt a cég működésének minden eleméről termelődik digitálisan rögzíthető adat. Ezek az adatok jelentik az üzemanyagot a “gépszellem” számára, ami akár az egész cég működését képes lehet a létezés magasabb minőségre emelni. Meseszerű metafora, de a maga egyszerűségében tökéletesen írja le a valóságot.
Mit tehet egy felelősen gondolkodó, vezetői pozícióban lévő szakember, ha azt próbálja felmérni, hogyan érdemes felépíteni azt a folyamatot, aminek eredményeként “AI céggé” válik a szervezet, amiben dolgozik? Hogyan lehet optimálisan kihasználni az egyre gyakrabban érkező diszruptív technológiákat?
A nemzetközi AI szakértői csoportok és a saját, gyakorlati, idáig lezárt projektjeink alapján négy fő pontban tudjuk megfogalmazni a választ:
1. Dedikált erőforrás
Kell a szervezetben egy kolléga, aki szenvedélyesen azonosulni tud ezzel az üggyel, és a feladat hivatalosan is a hozzá kell, hogy kerüljön. Ő lesz az elsődleges kontaktpont, aki a külsős AI-szakértői csapattal szorosan együttműködik és a szervezet belső folyamatait ismerve segíti a fejlődési lehetőségek feltárását. Nem kell, hogy autonóm döntéshozó legyen, vagy hogy fejlesztői tudással rendelkezzen, csak legyen elkötelezett, segítse elő a nyitottságot.
A szakmában ezt az embert úgy hívják: “az ügy bajnoka”. A nagyon holisztikus AI projektek könnyen szétfolyhatnak, gazdátlanná válhatnak, ha az egyébként nyilvánvalóan elfoglalt vezetői kör számára csak egy újabb “megoldandó feladat”, letudandó probléma formájában jelentkezik az AI kérdése. Kell egy igazi megbízott, aki kritikus szemmel, belülről látja a rendszert, aki minden követ megmozgat és minden akadályt elhárít, a lehető legjobb eredmények érdekében.
Az IT világában ehhez hasonló szerepkört lát el a Product Owner. Ő az, akinek célja az, hogy a termék optimális legyen. Az AI esetében ez inkább egy “AI owner” szerepkör, mert, ahogy később még kitérünk rá, az AI alkalmazása jellemzően nem egyenlő a konkrét szoftveres eszközök tervezésével és legyártásával, hanem egy hosszabb távú, komplex és átfogó folyamat, hozzáállás és filozófia, aminek jó ha van egy saját képviselője a szervezetben.
2. Egyszerűtől a bonyolult felé
Most egy kicsit magunk ellen, és az eddig elhangzottakkal nem teljes összhangban beszélünk. De tény, hogy akármennyire átfogó és minden elemet érintő hozzáállás vezet a sikeres AI-alkalmazásokhoz, ettől függetlenül érdemes törekedni arra, hogy minél korábban legyen valamilyen látható eredmény, aminek mérhető a hatása. Ez bizalmat épít ki az AI tanácsadó-fejlesztői csapat és a partnercég között. Jó hatással van a kollégák moráljára: lám, az átvilágítási folyamatoknak van értelme és eredménye. Nem baj, ha ez egy kozmetikai vagy “quality of life”-szintű, aprócska funkció. A nagy projektekhez úgyis jelentős idő kell, ezért egy kicsi, de gyors siker minden érintett számára komoly lendületet tud adni, amire egyébként nagy szükség lesz.
3. A külső erőforrás sok szempontból jobb, mint a belső
Nagyon kevés olyan hazai céget ismerünk, akiknél reális lehet, hogy saját kapacitást rendelnek AI-fejlesztésre. Nem véletlen, hogy a vállalatirányítás és a felhőalkalmazások is többnyire konzultáció keretében valósulnak meg, gondoljunk például a Microsoft Azure vagy az Amazon Web Services integrálására a szervezet informatikájába.
A konzultáns fejlesztői kapcsolat korlátlan ideig fenntartható, folyamatosan erősödő bizalmi státusz, amit a titoktartási szerződések biztosítanak, míg a belsős kolléga bármikor átmehet a konkurenciához. Ezért is érdemes lehet az új technológiák esetén a specialistákhoz fordulni.
4. Az “AI cég” identitás elsajátítása
Nem véletlenül emlegetjük többször ebben a cikkben, hogy a szervezet egy ilyen folyamat közben idővel automatikusan “AI-céggé” válik, egy olyan szervezetté, amelyben a “DNS” részévé válik az új technológiák gyors alkalmazása.
Ez a teljes ellentéte annak a piacon még gyakran észlelhető szemléletnek, amely az AI-ra úgy tekint, mint “IT projekt”-re, amit meg kell oldani, mint például a rendszerek felhőbe költöztetését, a biztonsági protokollok kidolgozását, stb.
A cégvezetés akkor tudja sikeresen használni az AI-t, ha nem “terméket”, nem egy konkrét problémához rendelt okos megoldást keres, vagyis nem “tranzakcionálisan” fogja fel a fejlesztést. Ez nem egy legyártható valami, amit át lehet nyújtani egy dobozban - ez sokkal inkább egy szervezeti átalakításhoz hasonlít.
A külsős partner és a cég együtt kell, hogy kidolgozzák és kitalálják a termékeket, az egyszerűbbtől a bonyolult felé. Ez a folyamat sosem szervezhető ki teljes egészében: egy kicsit a cégnek is változnia kell közben - “AI cég” lesz belőle.
Ezt a szemléletet és identitást úgy tudja elsajátítani a szervezet, hogy azonosul az alábbi gondolatokkal vezetői szinten:
1. "Értjük, hogy változnunk kell."
2. "Új dolgokat kell tanulnunk."
3. "Mi fogjuk csinálni, a magunk módján: a szakértői partnerünk pedig segíteni fog nekünk ebben."
A jó projekt az, amikor például van egy igazgatóhelyettes a cégnél, aki azt gondolja, hogy "AI termékeket akarunk előállítani: ehhez keresünk segítséget". Ezzel szemben az a metódus, hogy "te egy külsős vagy és ezt a konkrét dolgot építsd meg nekünk légy oly’ kedves", nagyon bekorlátozza az értéket, amit a szervezet nyerhet.
A konzultációs folyamat során gyakorlatilag közösen találjuk fel a termékeket, amelyeknek teljesen organikus módon, magától kell kibontakoznia a cégvezetés számára, mint lehetséges fejlődési iránynak.
Az AI-megoldások alkalmazásával kapcsolatban előbb-utóbb minden cégvezetőnek el kell töprengenie az alábbi két kérdésen:
“Mi történik akkor, ha NEM foglalkozunk az AI lehetőségeivel?”
“Milyen igényei vannak a szervezetnek jelenleg, milyen kihívásokkal néz szembe?”
Őszintén szólva végeredményben mindig a szervezetnek kell rájönnie, hogy mit szeretne, a külsős csapat csak segíteni tudja ezt a gondolkodást, jó kérdésekkel.
A szervezetben aztán olyan döntéseket is meg kell hozni menet közben, hogy ki vezeti a belső fejlesztési igényeket ellátó csapatot, van -e szükség új munkaerőre, mik lesznek a kulcs metrikák? Ezért is jó, ha van egy konkrét, kiemelt, belsős szereplő, akinek a kezében összefutnak a szálak.
Így áll össze a nyerő AI-stratégia - ez a kulcs a jövőbe!
Ha szeretné megismerni, hogyan fejlesztünk testreszabott AI megoldásokat partnercégeink számára, keressen meg bennünket elérhetőségeinken!
Szeretne többet tudni a témakörről? Adja meg elérhetőségét és értesítjük az új blogbejegyzésről.